Gdzie umieszczać słowa kluczowe

Słowa kluczowe

W poprzednim artykule opisałam, czym są słowa kluczowe oraz jakie mają znaczenie dla ruchu generowanego przez naszą stronę WWW. Poniżej podpowiem, w jaki sposób wykorzystać słowa kluczowe, aby nasz serwis stał się atrakcyjny zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Jak już wspomniałam, słowa kluczowe odgrywają dużą rolę w procesie kierowania potencjalnych użytkowników na naszą stronę. Im bardziej precyzyjnie będą określały tematykę serwisu tym większe prawdopodobieństwo, iż zyskamy użytkowników, którzy trafiając na naszą stronę odnajdą to, czego szukają.

Zaczynamy!

Adres URL

W idealnych warunkach nazwa naszej strony, czyli adres URL powinien zawierać najważniejsze dla nas frazy kluczowe. Jednak obecnie znalezienie domeny, zawierającej prostą nazwę będącą słowem kluczowym graniczy z cudem. Zmuszeni jesteśmy korzystać z dłuższych adresów, gdzie poszczególne wyrazy oddzielone są myślnikiem lub są subdomenami innych domen. Taki adres jest jednak trudny do zapamiętania. Czasem jednak warto zakupić dłuższą nazwę, której choć jeden człon jest słowem kluczowym opisującym naszą witrynę niż posługiwać się adresem zawierającym jedno słowo, jednak trudne do zapamiętania i nie mówiące zupełnie nic o zawartości witryny.

Warto również dodać, iż słów kluczowych powinniśmy używać również w nazwach podstron do opisania ich zawartości.

Znacznik Title

Znacznik Title tag to jeden z najważniejszych miejsc, gdzie powinniśmy umieścić nasze słowa kluczowe. To, co w nim zawrzemy powinno w jaki największym stopniu opisywać zawartość danej strony.

W kodzie strony znajduje się on pomiędzy znacznikami <head>, natomiast z punktu widzenia użytkownika element ten widoczny jest na górnej belce przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania. Ponieważ długość znacznika Title jest ograniczona, należy dobrze przemyśleć, jakie informacje chcemy tam zamieścić oraz jakich słów kluczowych użyć. Nie jest to łatwe zadanie, gdyż często chcielibyśmy w tytule umieścić zarówno opis witryny, jak również nazwę firmy czy numer telefonu.

Z perspektywy SEO istotne jest, aby słowa kluczowe znalazły się na początku tytułu,dzięki czemu będziemy mieć pewność, iż każda wyszukiwarka wyświetli je w wynikach. Jeśli użylibyśmy ich na końcu, jest duże prawdopodobieństwo, iż ostatnia część tytułu nie będzie widoczna dla użytkowników. Pamiętajmy, iż słowo kluczowe często ma większe znaczenie niż nazwa firmy,zwłaszcza, jeśli nie jesteśmy znanym brandem, dlatego w przypadku długich tytułów umieszczajmy nazwę na końcu.

Znacznik Meta Description

To kolejne miejsce, w którym warto umieszczać słowa kluczowe. Rolą tego znacznika jest dostarczenie informacji na temat zawartości strony, która widoczna jest przez użytkownika w wynikach wyszukiwania. Często opis ten wpływa na to, czy użytkownik zechce odwiedzić naszą stronę. Jeśli jednak w opisem tym znajdzie zlepek słów kluczowych, nie dowie się niczego na temat strony i z pewnością pominie ten wynik jako nieprzydatny.

Znacznik Meta Keywords

Jak sama nazwa wskazuje, znacznik ten zawiera listę słów kluczowych opisujących naszą witrynę. Nie ma on jednak żadnego wpływu na pozycję naszej strony w wyszukiwarce, jednak warto uzupełniać ten element, zamieszczając nasze słowa kluczowe.

Słowa kluczowe w treści strony

O tworzeniu treści na stronę internetową pisałam wcześniej w artykule Skuteczny tekst na stronę internetową. Teraz przyszła kolej na umieszczenie w tekście ważnych dla nas słów kluczowych. Oczywiście nie trzeba przypominać, iż użyte w treści słowa kluczowe powinny być merytorycznie powiązane z jej tematem. Najważniejsze słowa kluczowe należy umieszczać na początku tekstu i najlepiej, aby były one w różnych odmianach gramatycznych. Wówczas dla robotów indeksujących będą one wyglądały naturalnie i unikniemy w ten sposób „oskarżenia” o SPAM, co może mieć miejsce wtedy, gdy celowo wypełniamy treści mnóstwem słów kluczowych często niezwiązanych z tematyką.

Słowa kluczowe z nagłówkach

Podobnie jak w przypadku samej treści strony, nagłówki powinny zawierać przynajmniej jedno słowo kluczowe związane z tematyką naszej strony,a jednocześnie powinno być logicznym wprowadzeniem do danego tematu. Unikajmy jednak wstawiania w nagłówku samych słów kluczowych, gdyż nie będzie to miało żadnej wartości dla użytkownika, a roboty mogą potraktować ten zabieg jako nieetyczne działanie.

Inne miejsca dla słów kluczowych

Miejsc, gdzie powinniśmy umieszczać nasze słowa kluczowe na stronie jest bardzo wiele. Zależy to oczywiście od specyfiki i tematyki witryny. Możemy posłużyć się nimi do nazywania kategorii na stronie, w menu nawigacyjnym, w tagach, czy w opisach obrazków. Jak ze wszystkim w życiu, powinniśmy zachować umiar i rozważnie planować, gdzie i jakie frazy zamierzamy umieścić. Roboty indeksujące, zwłaszcza roboty Google, przeczulone są na wszelkie próby oszukiwania i systematycznie karzą wszystkich, którzy stosują słowa kluczowe niezgodnie z ich przeznaczeniem.