Optymalizacja strony WWW

Optymalizacja

Optymalizacja strony WWW to bardzo ważny element szerokiego spectrum działań zwanych marketingiem internetowym. Proces optymalizacji strony powinien poprzedzać wszelkie inne działania związane z pozycjonowaniem oraz promocją stron, gdyż dzięki temu sprawimy, że nasza strona WWW będzie przyjazna nie tylko wyszukiwarkom internetowym, ale przede wszystkim użytkownikom.

Optymalizacja strony WWW optymalne jej zaprojektowanie i przygotowanie, aby stworzyć środowisko zgodne z obowiązującymi standardami SEO, a jednocześnie sprawić, iż trafimy do właściwej grupy docelowej. Optymalizacja składa się z dwóch etapów:

1. Optymalizacji kodu strony

2. Optymalizacji treści

Przyjrzyjmy się najpierw elementom optymalizacji kodu strony. Jej celem jest uzyskanie jak najlepszej czytelności dla robotów indeksujących i tym samym poprawa pozycji witryny w wyszukiwarkach.

Elementy optymalizacji kodu strony to:

  • Zgodność ze standardami, czyli walidacja kodu HTML i CSS. Ważne jest bowiem, aby strony spełniały minimalne wymagania dotyczące wyświetlania zawartości oraz funkcjonalności strony.
  • Prędkość ładowania się strony. To ważny czynnik zarówno z punktu widzenia użytkownika, jaki robotów indeksujących. Optymalizacja pod kątem prędkości dotyczy odpowiedniego zmniejszenia objętości kodu strony, w tym również zredukowania wielkości dokumentów, plików, grafiki. Warto również wziąć pod uwagę wydajność serwera, na którym umieszczona jest nasza witryna. Wybierajmy sprawdzony, wydajny i jak najmniej awaryjny hosting, który zapewni nam stałe, poprawne wyświetlanie się naszej strony.
  • Poprawność działania formularzy, aplikacji i skryptów. Istotne jest, aby tego typu elementy strony działały w sposób poprawny i być dostępne dla robotów indeksujących.
  • Czynniki mające wpływ na wyszukiwanie strony w wyszukiwarkach. Są to między innymi metatagi, słowa kluczowe, hierarchia nagłówków (H1…H6). Na temat optymalizacji tych elementów za pomocą słów kluczowych pisałam w artykule Gdzie umieszczać słowa kluczowe.

Optymalizacja treści strony powinna być być na bieżąco wykonywana i dopasowywana do aktualnych potrzeb użytkowników.
Elementy optymalizacji treści

  • Tworzenie wartościowej treści odpowiadającej tematyce strony WWW. Treść powinna mieć odpowiednią długość (minimum 500 znaków, choć jest to oczywiście uzależnione od specyfiki strony) i być użyteczna dla czytelnika.
  • Użycie słów i fraz kluczowych w treści stron oraz odpowiedniego zagęszczenia tych słów w tekście. Ważne jest, aby słowa kluczowe odpowiadały treści i były logicznie z nią powiązane.
  • Umieszczenie słów kluczowych w nagłówkach (H1…H6). Na ten temat również pisałam w wyżej wspomnianym artykule.
  • Umieszczanie grafiki w tekście oraz nadawanie jej atrybutu „alt” i „title”.Dzięki temu roboty wyszukiwarek „odczytają”, co jest tematem obrazka.
  • Użycie słów kluczowych w anchor text odnośników. Dotyczy to zarówno linków znajdujących się na stronie, jak również linków zewnętrznych prowadzących do naszego serwisu.

Często pojęcia optymalizacja używa się zamiennie z pozycjonowaniem. Ścisła interpretacja tych dwóch pojęć staje się już kwestią indywidualną, natomiast nie ulega wątpliwości, iż bez względu jakiej nazwy użyjemy, powinniśmy zawsze pamiętać o powyższych elementach, jeśli chcemy, aby nasza strona „żyła w zgodzie” zarówno z użytkownikami, jak i robotami indeksującymi.

Powyższe elementy to jedynie podstawa i przykłady pełnego procesu optymalizacji. Dzięki odpowiedniej optymalizacji kodu i treści nasza strona WWW będzie działa w sposób niezawodny i stanie się wartościowa z punktu widzenia wyszukiwarek.