Pozycjonowanie – najlepsza promocja internetowa strony WWW

Pozycjonowanie stron

W momencie, kiedy Twój serwis jest już gotowy i dostępny pod ostatecznym adresem oraz w funkcjonalnej postaci, nadchodzi czas znalezienia sposobu na przyciągnięcie na niego uwagi odwiedzających.

W Internecie, spośród milionów stron trudno zwrócić powszechną uwagę właśnie na swoją witrynę. Za wszelką cenę trzeba jednak dołożyć wszelkich starań, aby go spopularyzować i zachęcić do odwiedzania. Nawet w Internecie panuje już ogromna konkurencja wśród firm, które prezentują swoje usługi.

Spośród wielu dostępnych sposobów promocji internetowej najmniej znane a bardzo skuteczne jest pozycjonowanie.

Pozycjonowanie (web positioning) można określić jako „szereg działań mających na celu zapewnienie wybranej stronie WWW wysokiej pozycji w rankingach wyszukiwarek internetowych”. Celem pozycjonowania jest osiągnięcie poprzez adres URL danego serwisu najwyższego miejsca wśród wyników zwracanych przez wyszukiwarkę użytkownikom poszukujących konkretnej informacji.

Dlaczego pozycjonowanie jest najlepszą promocją internetową?

Dzieje się to m in. dzięki 2 czynnikom:

  • stwierdzone jest, że większość wejść na strony internetowe następuje po ich odnalezieniu przez użytkownika w wyszukiwarkach poprzez podanie słów kluczowych. Jednak by to uzyskać konieczne jest dobre pozycjonowanie strony, dzięki któremu to nasza strona , a nie konkurencji zajmie wyższe miejsce.
  • Niewielu użytkowników zna zasady pozycjonowania i niewielu wie na jakiej zasadzie uzyskuje się tę właściwość. Owa nieświadomość powoduje, że za najlepsze uznaje te wyniki, które ukażą się jako pierwsze.

Już te 2 czynniki dokumentują jak łatwo za pomocą pozycjonowania wpływać na świadomość odbiorców.

Najważniejszymi elementami każdej wyszukiwarki internetowej są: robot, bot czy pająk – jego rolą jest przeglądanie strony w zgłoszonym serwisie. Jeżeli w jakimś serwisie robot znajdzie odsyłacz do innej strony to ją indeksuje w swojej bazie danych. baza danych wraz z indeksem – to miejsce, gdzie są przechowywane odwiedzone strony. program wyszukiwawczy – dzięki któremu internauta znajduje odpowiednią stronę w indeksie lub bazie na podstawie wypisanych słów kluczowych.

Proces przygotowania witryny internetowej do jak najlepszego odczytania jej przez wyszukiwarkę i nadania jej jak najlepszej oceny nosi nazwę SEO (z ang. Search Engine Optimalization), natomiast proces informowania wyszukiwarek o istnieniu danego serwisu to tzw. SEP (Search Engine Positioning).

Zanim program wyświetli wyniki odwołuje się najpierw do specjalnego algorytmu rankingowego, za pomocą którego ustalana jest kolejność wyświetlania wyników. Algorytm ten jest częścią programu wyszukiwawczego albo oddzielnym modułem. Od niego zależy pomyślność procesu pozycjonowania. Każda wyszukiwarka ma swój własny algorytm. Oprócz tego może też być tak, że ta sama wyszukiwarka ma różne algorytmy w różnych portalach internetowych a tajniki ich działania są nieznane. Tylko doświadczenie i intuicyjna wiedza webmastera pozwolą osiągnąć zadowalające wyniki.

Pozycja w rankingu jest ustalana na podstawie zgodności zapytania z treścią strony oraz jej oceny. Zgodność treści strony z zapytaniem jest głównym warunkiem pojawienia się jej w wyszukiwarkach. Strona WWW pojawi się, gdy występuje w niej poszukiwane słowo kluczowe. Strona, którą łatwo odnajdzie robot indeksujący to strona zrozumiała i czytelna.

Słowa kluczowe (z ang. Keywords) to nic innego jak skrótowy opis zawartości strony, wpisywane do odpowiednich pól i najlepiej, gdy są to wyrazy o podobnym brzmieniu i z najczęściej występującymi zapytaniami. To na podstawie tych słów będzie strona WWW wyszukiwana w wyszukiwarkach.

Współczesne algorytmy zliczają częstotliwość występowania słów kluczowych w sekcji, czyli tekście strony. Im więcej razy dane słowo pojawi się na stronie, tym będzie ona lepiej pozycjonowana. Ale trzeba uważać, gdyż zbyt duże ich nasycenie grozi obniżeniem pozycji w rankingu a nawet wykreśleniem.

Przygotowanie właściwego tekstu na witrynę nie jest jak widać prostym zadaniem i wymaga ogromnego doświadczenia. Prace nad pozycjonowaniem nie przynoszą natychmiastowych rezultatów, sam proces trwa od kilku tygodni do kilkunastu miesięcy. Zajęcie dobrej pozycji w wyszukiwarkach też nie trwa wiecznie, to ciągły wyścig programistów, aby ją utrzymać.

Jednak jest to dobra inwestycja w reklamę internetową, chociaż mozolna i nie tania procentuje w przyszłości.